- 2019-10-11
- 2 Kommentarer
- Google, SEO
Google Annonser: Varför bör ditt företag annonsera på Google?
Vill du veta mer om Google Annonser och varför du bör annonsera på Google? Då har du kommit helt rätt!
Annonsera på Google: Varför?
Nå ut till fler potentiella kunder
Om ditt företag funderar på att spendera pengar på annonser för att nå er målgrupp, är det viktigt att göra det på rätt plats. Vilken plats kan då vara bättre än Google? Sökmotorn har över 246 miljoner unika besökare globalt, 3,5 miljarder dagliga interaktioner och omkring 700 % avkastning på investeringar. I Sverige genomförs 55 miljoner sökningar på Google varje dag.
Google Annonser startade bara två år efter den gigantiska sökmotorn Google.com. I oktober år 2000 lanserades tjänsten som Google Adwords. Sommaren år 2018 utfördes en varumärkesförändring och tjänsten bytte då namn till Google Ads.
Vad är Google Annonser?
Google Annonser är en betald marknadsföringsplattform som faller under en kanal inom marknadsföring som kallas för pay per click (PPC). Det här betyder att du som marknadsförare betalar för antalet klick på en annons.
När man söker efter produkter eller tjänster som ditt företag säljer – är Google Annonser ett effektivt sätt att driva kvalitativ trafik och kunder till ditt företag. Med hjälp av Google Annonser kan du öka trafiken till din webbplats och även låta inkommande telefonsamtal att växa i antal.
Fördelarna med att annonsera på Google
Det finns flera fördelar med att annonsera genom Google Annonser och vi har listat en hel del för att visa hur viktigt och fördelaktigt det kan vara för ditt företag att annonsera på Google.
Placeras högt upp på Google
En av de största anledningarna att använda Google Annonser är för att hamna högt upp på Google med dina sökord. Det här är möjligt med hårt arbete genom sökmotoroptimering och innehållet på webbplatsen. Ett annat alternativ är att köpa annonser. Genom att köpa Google Annonser så betalar du för att synas bland de översta träffarna på dina sökord.
Med hjälp av annonser på Google kan du driva trafik till din webbplats eller webbshop. Genom att driva fler besökare kan detta också innebära fler potentiella nya kunder och intresseanmälningar hos ditt företag.
Annonsera för din målgrupp
Ta tidningsannonser som ett exempel. När du annonserar i tidningen finns det ett visst antal läsare som läser den tidningen. Du kan dock inte veta om de som är intresserade av din tjänst eller produkt tittar på specifikt din annons.
Google Annonser fungerar som så att du bestämmer exakt vilken eller vilka sökfraser som du vill att dina annonser ska synas på. Detta innebär att endast de användare som har sökt på din specifika tjänst eller produkt kommer se dina annonser. På så vis upplevs inte annonserna lika påtryckande som annonser i tidningar eller TV-reklam. Där stämmer inte alltid innehållet överens med användarens behov.
Exemplet visar hur olika butiker som säljer väskor har valt att visa sina annonser när någon använder sökfrasen “billiga väskor”. Till vänster kan du se Google Annonser och till höger visas Google Shopping.
Betala per klick (PPC)
Betalningsmodellen för Google Annonser kallas för pay per click (PPC). Det här innebär att du betalar endast för de som faktiskt klickar in på dina annonser. Det betyder att du inte behöver betala en mängd pengar för en annons som sedan ingen klickar på eller som inte genererar någon trafik till din webbplats. Alltså betalar du inget om ingen klickar på dina annonser.
Du bestämmer själv hur mycket du vill betala för din annonsering på Google Annonser. Det är du som avgör hur mycket du är beredd att betala för varje klick. Alltså spelar det ingen roll om din budget är på 100 kr eller 10 000 kr varje månad. Beroende på hur mycket du är beredd att betala per klick jämfört med konkurrenter, påverkar hur högt dina annonser hamnar i sökresultaten. Väljer du att betala lite per klick kanske du inte hamnar så högt i sökresultaten. Detta i sin tur kanske leder till att ingen klickar på annonsen men då betalar du inte heller något.
Skapa resultat på en gång
SEO är väldigt viktigt men det finns ingen garanti att man med hjälp av den placerar sig högt på Google när det gäller alla sökord man vill ranka på, i synnerhet om konkurrensen är stor. Använder du även Google Annonser i kombination med SEO, blir dessa aktiva direkt och det är en ingen väntan för att hamna högre i sökresultaten. Är du exempelvis ny på marknaden och det finns utrymme i marknadsföringsbudgeten kan Google Annonser vara en bra möjlighet för att snabbt driva trafik till din webbplats.
Dessutom är sannolikheten stor att dina konkurrenter redan använder Google Annonser i någon utsträckning. Genom att du också är med kan du snabbt konkurrera om gemensamma potentiella kunder. Självklart behövs det även bra annonser och webbplats eller webbshop.
Detaljerad statistik för Google Annonser
Google Annonser erbjuder en hel del detaljerad statistik för dina annonser:
- Hur många som har sökt på dina valda sökfraser
- Vilka dina genomsnittliga positioner är
- Hur många som har klickat på dina annonser
- Vilka av dina sökord och annonser som ger flest klick och konverteringar
Den här statistiken ger dig bred överblick för hur det går med dina annonser. På så vis går det att förfina kampanjer och annonser för att skapa konstant bättre resultat. Genom att anlita oss på SEO Media Group hjälper vi dig med Google Annonser för att det ska resultera i en så bra marknadsföringsstrategi som möjligt och generera fler potentiella kunder till ditt företag. Vi har stor erfarenhet av Google Annonser och vet hur vi optimalt kan använda alla fördelar som ditt företag har jämfört med konkurrensen, i syfte att attrahera relevanta klickar.
I följande videor kan du lyssna på olika företag berätta om deras upplevelse med Google Annonser.
Funderar du att annonsera på Google? Du är varmt välkommen med dina frågor eller kommentarer!
SEO Khaleesi
Danielle Öberg
Jag är skribent med stort intresse för SEO och det som ligger varmast om hjärtat är att resa. Förutom det finns stora intressen för digital marknadsföring, skapa hemsidor i Wordpress, copywriting och sociala medier som LinkedIn. Jag är alltid nyfiken att fördjupa mig och lära mig mer om dessa ämnen.
Andra inlägg av Danielle Öberg
Google Annonser
Se till att kunderna hittar dig när de söker på Google efter det du erbjuder – betala bara när de klickar sig vidare till din webbplats eller ringer dig. Du betalar bara för resultat. Inga besök, ingen avgift. Var bara en Google-sökning bort!
Google Shopping
Med Google Shopping kan du placera ditt företags produktbilder, titlar och priser rätt framför ögonen på alla som söker på Google. Du kan visa hela ditt lager, direkt på Google – med produktbilder, namn, priser och länkar till din webbutik! Visa dina produkter på Google och se resultat!
YouTube Annonser
Den största möjligheten inom marknadsföring just nu är YouTube Annonser. Med YouTube Annonser når du potentiella kunder när de tittar på eller söker efter videor på YouTube. Du betalar bara när de visar intresse. Se till att ditt företag syns där alla tittar!
SEO
Överlägset bästa SEO på marknaden! Unikt komplett sökmotoroptimering. Holistiskt tillvägagångssätt där vi jobbar med hela Google, inte bara Google Sök! Full on-page, on-site & off-page SEO med kontinuerligt länkbygge – via alla de effektivaste, etiska tekniker. Gratis Google Webbplats ingår!
Google Analytics
Google Analytics låter dig med stor exakthet veta vilken marknadsföringsinvestering fungerar bäst för ditt företag, så att du kan göra mer av det som fungerar och sluta spendera pengar på det som inte fungerar. Du kan sedan sälja mycket mer genom att fokusera alla resurser på det som fungerar istället.
Google My Business
Google My Business är en för ditt företag essentiellt viktig tjänst från Google. Tjänsten utgörs av en central plats där man kan presentera företaget via Google. Uppgifter man anger på denna centrala plats sprids sedan automatiskt till alla andra populära Google tjänster, inkl. Google Sök, Google Maps, m. fl, där 95 % av kunder söker.
Google Recensioner
Det finns ingen plats som är viktigare för ditt företag att få positiva recensioner via än Google! Det är på Google som man mest jämför ditt företag med andra. Har du åtminstone några positiva recensioner här gör det stor skillnad för hur ditt företag uppfattas och resulterar snabbt i fler kunder!
Google Insikter
Google Insikter är Google Analytics, men anpassade för att enkelt kunna användas med ditt företags Google presentation – som är minst lika viktig som, om inte viktigare än, företagets webbplats. Se vad som fungerar bäst med din Google presentation, så du kan göra mer av det och få fler kunder!
Köp paket & spara massor
Våra paket hjälper dig spara massor av pengar & samtidigt gör valet lättare. Du kan alltid börja försiktigt och sedan uppgradera från ett paket till ett annat!
Så jobbar vi
Se vad vi gör efter att vi fått din order! Vi listar här hela processen, steg för steg, kronologiskt och lättöverblickbart.
Sociala Medier
Google, TikTok, Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn & Pinterest, vi ser till att ditt företag får bästa möjliga, optimerade närvaro på alla de viktigaste sociala nätverk, samt kan utöka med ytterligare sociala nätverk, kombinerade och skräddarsydda enligt ditt företags unika behov.
Excellent and very helpful Blog post about Google Ads . Thanks to Danielle Öberg for providing this useful information.
Tack för tipset!