5 enkla tips för marknadsföring på Instagram

Vill du att ditt företag ska växa och skapa större engagemang hos dina potentiella kunder? Då är det viktigt att lägga till marknadsföring på Instagram i marknadsföringsstrategin för sociala medier.

Marknadsföring-på-Instagram-sociala-medier

Marknadsföring på Instagram: Varför?

Högt antal engagerade och aktiva användare

Instagram är en plattform som har ett högt antal engagerade och aktiva användare. Det är en potentiell guldgruva för varumärken och företag som vet hur marknadsföringen ska utföras på ett effektivt sätt. Trots den stora möjligheten som finns på plattformen, är det inte många företag som utför marknadsföring på Instagram på bästa möjliga vis. För att skapa framgång på plattformen är det viktigt att veta hur man kan öka antalet följare organiskt.

Attrahera ett genuint intresse

Det är inte svårt att skapa fler följare på Instagram. Det är däremot svårare att generera följare inom nischen som ditt företag verkar i. Det är dessa följare som mer troligt slutligen kommer att köpa din produkt eller tjänst. Det ultimata målet bör således vara att attrahera genuint intresse till din sida. Det kanske låter ganska simpelt men när man väl kommer igång märker man snabbt hur förvirrande och tidskrävande det är att hitta rätt bland sökningar hos användare och skapa attraktion på Instagram.

 

Med hjälp av följande enkla tips kan du hjälpa ditt varumärke att växa och generera bra resultat på Instagram.

1. Lär känna din målgrupp

Att undersöka din målgrupp på Instagram borde vara en av de första sakerna på att göra-listan när du utvecklar en strategi för Instagram. Det är viktigt att förstå sin målgrupp för att kunna producera jättebra innehåll, skriva bra bildtexter och även hitta de bästa tiderna att publicera. Genom att besitta insikter om din målgrupps intressen, preferenser och beteende kommer det skapa en väg för en framgångsrik strategi på Instagram

 

För att lära känna sin målgrupp på Instagram finns det flera verktyg som går att använda för att lättare söka på exempelvis hashtaggar, plats eller både och. Tänk på vilka hashtaggar som din målgrupp troligtvis kommer använda. Exempelvis om ditt företag verkar inom SEO, då kan du använda taggar som #seo #sökmotoroptimering bland annat.

2. Undersök dina konkurrenter

Dina konkurrenter har samma målgrupp som ditt företag och kanske redan har gjort mycket arbete där de har undersökt målgruppen. Varför inte använda det till din fördel? Ett av de bästa sätten att hitta, attrahera och bygga en stor följarskara är att sikta in sig på de största konkurrenterna och sedan använda deras målgrupp. Eftersom de redan följer dina konkurrenter har följarna visat ett intresse inom nischen.

digital-Marknadsföring-på-Instagram

3. Hitta influensers och marknadsför ditt företag med deras hjälp

Inom sociala medier har marknadsföring med hjälp av influensers blivit en enormt växande trend. Influensers delar din produkt eller varumärke med deras etablerade målgrupp och de brukar ha en relation med sina följare. En produkt som rekommenderas av en influenser är väldigt likt en produkt som en vän rekommenderar. 

 

När man samarbetar med influensers som ett varumärke är äktheten en av de främsta och viktigaste faktorerna att tänka på. De bästa influensers är dem som har riktiga följare med ett genuint intresse för deras innehåll. Med andra ord, influensers som har äkta influens över sin publik. 

 

Exempelvis har H&M en av de största skaran av följare på Instagram, när det kommer till mode på sociala medier. Detta är tack vare att de har en influenser kampanj med kvinnor som reflekterar H&Ms stil. Inför höstkollektionen år 2017 startade H&M ett samarbete med modebloggaren Julie Sariñana och hon tyckte väldigt mycket om kollektionen. Julie började tipsa sina följare om kläderna på hennes Instagram konto och detta gav H&M stor framgång.

 

Efter att du har hittat några influensers som verkar vara betydelsefulla att samarbeta med, är det viktigt att verkligen undersöka dem och deras närvaro på sociala medier. Ett tips är att utgå från följande frågor: 

 

  • Får de tillräckligt mycket engagemang på deras inlägg? 
  • Bryr sig deras följare om vad de tipsar om? 
  • Vilka andra varumärken har de samarbetat med? Hur ser deras kampanjer ut? 
  • Är de verkligen äkta?
Marknadsföring-på-Instagram

4. Var så aktiv och aktuell som möjligt

Nästa tips handlar om engagemang. Sociala medier handlar till största del om engagemang och inte om siffror. Det är många företag som letar efter att växa på Instagram och glömmer bort den sociala biten av marknadsföring på sociala medier

 

Att publicera rätt innehåll kommer att attrahera mer uppmärksamhet från din målgrupp men det är konversationer som du har med personerna som kommer förvandla dessa tillfälliga besökare till lojala följare och förespråkare av ditt varumärke. Genom att svara på frågor i kommentarerna eller svara på ett direkt meddelande kommer det hjälpa enormt med att bygga en djupare relation till dina följare.

 

För att visa dina följare att ditt företag är aktuellt kan det vara en fördel att ta en risk och prova någon av Instagrams nya funktioner. Exempelvis Instagram Stories, Instagram Live och Question Stickers. Om du regelbundet interakterar med dina följare kommer Instagram börja visa mer av dina inlägg på följarnas flöde allt oftare. Om ditt innehåll är bra så kommer de gilla inläggen och kommentera. 

 

När du har skapat ett stort engagemang kommer också Instagram att börja visa dina inlägg i sektioner där de visar de populäraste inläggen och flödet för utforskning.

5. Njut av resan på Instagram!

Glöm inte bort att njuta av resan på Instagram och att hålla det avslappnat. På den här plattformen kan du visa varumärkets lättsammare sida och var inte rädd för att vara underhållande. Instagram är en social plattform och därför är det viktigt att hålla det lättsamt och att ha roligt med sitt innehåll.

Marknadsföring-på-Instagram-sociala-medier-2

Tips! Med hjälp av följande tre tjänster löser du allting komplett och kan snabbt öka synligheten för ditt företag på sociala medier.

Funderar du på marknadsföring via sociala medier? Du är varmt välkommen med dina frågor eller kommentarer!

SEO Khaleesi

Danielle Öberg

Jag är skribent med stort intresse för SEO och det som ligger varmast om hjärtat är att resa. Förutom det finns stora intressen för digital marknadsföring, skapa hemsidor i Wordpress, copywriting och sociala medier som LinkedIn. Jag är alltid nyfiken att fördjupa mig och lära mig mer om dessa ämnen.

Andra inlägg av Danielle Öberg

Annonsera på YouTube - Sociala Medier - 1

Sociala Medier

Facebook, Twitter, Google Inlägg, Google+, LinkedIn, Instagram och Pinterest, vi ser till att ditt företag får bästa möjliga, optimerade närvaro på alla sju, samt kan utöka med ytterligare sociala nätverk, kombinerade och skräddarsydda enligt ditt företags unika behov.

SEO - 1

SEO

Överlägset bästa SEO på marknaden! Unikt komplett sökmotoroptimering. Holistiskt tillvägagångssätt där vi jobbar med hela Google, inte bara Google Sök! Full on-page, on-site & off-page SEO med kontinuerligt länkbygge – via alla de effektivaste, etiska tekniker. Gratis Google Webbplats ingår!

Pro Google Foton - 1

Pro Google Foton

Ditt företag kan attrahera många fler kunder via Google – med Pro Google Foton! Det är på Google kunder jämför mest när de väljer ett eller annat företag. Pro Google Foton hjälper dig visa ditt företag i bästa, mest fördelaktiga ljus, inspirerar handling, ökar kundförtroende, skapar trygghet, ger proffsigt intryck av ditt företag och därmed attraherar många fler kunder!

Pro Google 360 Foton - 1

Pro Google 360° Foton

Du kan fördubbla intresse för ditt företag via Google – med Pro Google 360° Foton! En bild säger mer än tusen ord. Ett 360° foto säger mer än tusen foton. Stick ut via Google med hjälp av detta fantastiska format för att se intresset och kundantalet öka.

Pro Google Videos - 1

Pro Google Videos

Sälj mycket mer med hjälp av smarta, proffsiga, optimerade videos som effektfullt marknadsför ditt företag och erbjudande via de två för ditt företag i särklass viktigaste ställen: Google & YouTube!

Pro Google 360 Videos - 1

Pro Google 360° Videos

Pro Google 360° Videos är det ultimata, nya formatet som gör det möjligt för ditt företag att inspirera & locka många fler kunder via Google & YouTube. Kunder kan nu titta runt i din video för att mycket bättre förstå & uppleva ditt erbjudande! Hjälp kunder bättre förstå hur det du erbjuder känns – och sälj mycket mer!

Google Annonser - 1

Google Annonser

Se till att kunderna hittar dig när de söker på Google efter det du erbjuder – betala bara när de klickar sig vidare till din webbplats eller ringer dig. Du betalar bara för resultat. Inga besök, ingen avgift. Var bara en Google-sökning bort!

Google Recensioner - 1

Google Recensioner

Det finns ingen plats som är viktigare för ditt företag att få positiva recensioner via än Google! Det är på Google som man mest jämför ditt företag med andra. Har du åtminstone några positiva recensioner här gör det stor skillnad för hur ditt företag uppfattas och resulterar snabbt i fler kunder!

Annonsera på YouTube - Så jobbar vi - 1

Så jobbar vi

Se vad vi gör efter att vi fått din order! Vi listar här hela processen, steg för steg, kronologiskt och lättöverblickbart.