SEO strategier för 2019

SEO strategier för 2019 - Huvudbild

Vad du bör förvänta dig

SEO strategier för 2019: SEO strategier fortsätter att utvecklas

Ett nytt år är bakom hörnet och vi rekommenderar å det varmaste att du redan nu börjar tänka på SEO strategier för 2019 samt förbereder dig inför nästa års trender inom sökmotoroptimering och digital marknadsföring!

Liksom varje år fortsätter Google att förbättra sina söktjänster och därför rekommenderar vi att du håller takten med och är väl förberedd för alla dessa nyheter.

År 2018 har varit ett mycket bra år för SEO och digital marknadsföring. Många nya verktyg och uppdateringar möjliggjorde bättre sökmotoroptimering för företag och 2019 kommer att vara ännu bättre.

Härnedan kan du läsa om några SEO strategier som kommer att vara stora år 2019.

SEO strategier för 2019: YouTube & videoinnehåll

Videoinnehåll har blivit viktigare än någonsin, med Youtube som den näst största sökmotorn efter Google. Nuförtiden föredrar Google användare videoinnehåll istället för bilder och texter.

Vad mer är, enligt Cisco, kommer den globala videotrafiken år 2021 att stå för 80% av all Internettrafik.

Därför är det mycket viktigt att uppmärksamma den här trenden och sätta igång med skapandet av intressant videoinnehåll.

 

SEO strategier för 2019 - YouTube
Videoinnehåll blir viktigare än någonsin under 2019

 

Videoinnehåll från företag och varumärken attraherar många fler kunder. Men för att det ska bli rätt bör man tänka på följande.

Först bör man göra lite forskning om vad målgruppen föredrar att titta på och sen komma på med ett innovativt, intressant eller roligt videoklipp.

Samtidigt bör man överväga hur videoklippet skapas så att videon blir proffsig när det gäller både bild- och ljudkvalitet. Kan du skapa videon själv eller behöver du kanske professionell hjälp?

Och sist men inte minst, efter skapandet är det mycket viktigt att göra videon SEO-vänlig: en bra sökmotoroptimering gör det möjligt för videoklippen att synas i Googles sökresultat.

SEO strategier för 2019: Autentiskt innehåll

SEO strategier fortsätter att utvecklas och de senaste algoritmuppdateringarna fortsätter säkerställa att endast kvalitetsinnehåll får bra sökrankningar. Således är strävan efter högre kvalitet ett alltmer relevant och viktigt budskap för varje år som går, så även 2019.

Att skapa autentiskt och pålitligt innehåll är ett ledande inslag i en framgångsrik SEO strategi. Innehållet bör alltid vara informativt och användbart och inkludera rätt sökord som leder till rätt innehåll. Kvalitetsinnehåll innebär att all information du tillhandahåller är relevant, auktoritativ och pålitlig. Det är detta som leder till att den genererar trafik till din webbplats.

Dessutom är röstsökningar, innehåll som svarar på frågor och how-to vägledningar nu ännu mer relevanta och återfinns nuförtiden ännu oftare på Googles första sida.

 

SEO strategier för 2019 - Innehåll
Viktigt att tänka på

SEO strategier för 2019: Sökord med lång svans (long-tail)

SEO strategier för 2019 kommer att kretsa kring sökord med lång svans, ännu mer så än förra året.

Men vad är sökord med lång svans? Och varför är de viktiga?

Sökord med lång svans är längre och mer specifika sökordsfraser och de genererar mindre trafik än kortare sökord. Men det vill inte säga att de är mindre värda! Tvärtom, dessa är de sökfraser som besökare brukar använda när de är som mest engagerade, fokuserade, bestämda och närmare ett inköp.

Sökord med lång svans är dessutom mindre konkurrensutsatta och har en mycket billigare kostnad per klick. Dock har de en mer än tillräcklig sökvolym och tenderar att ha mycket bättre omvandlingsfrekvenser tack vare det att de är mer specifika sökningar.

 

SEO strategier för 2019 - Lång svans sökord / sökfras exempel
Ett exempel på en sökfras med lång svans

 

Kombinationen av lång svans sökord och effektiv strategi för länkbygge (off-page SEO) hjälper webbplatsen snabbt ranka högre på sökresultatsidor för de sökord som har tillräckligt hög sökvolym och låg konkurrens.

Röstsökningen används alltmer, vilket gör sökord med lång svans ännu mer aktuella och framgångsrika. Röstsökningar tenderar att vara frågor och dessa frågor är oftast mångordiga, fokuserade meningar (= sökfras med lång svans).

SEO strategier för 2019: Den fortsatta tillväxten av röstsökning

Bland rekommenderade SEO strategier för 2019 hittar vi också specifika SEO strategier för röstsökning. Under de senaste åren har röstsökningar ökat markant och blivit allt viktigare.

Under 2016 bekräftade Google att 20% av sökningarna utgörs av röstsökningar och antalet förväntas öka till 50% till 2020.

I en studie från 2018 upptäcktes att:

  • 58% av konsumenterna använde röstsökning för att hitta lokal företagsinformation under de senaste 12 månader
  • 46% av röstsökande användare sökte dagligen efter lokala företag
  • 27% besökte webbplatsen för ett lokalt företag efter en röstsökning

 

SEO strategier för 2019 - Google röstsökning
Google röstsökningar fortsätter öka i relevans

 

Men varför bry sig om den här tendensen?

Sökmotoroptimering för röstsökningar kan ge dig avgörande fördelar jämfört med andra företag. Alltfler företag letar efter att anpassa sig till den här trenden och aktualiserar sin SEO strategi för att nå användarna den här vägen, före andra företag.

Och hur kan du göra det?

Det är viktigt att uppmärksamma att en stor del av röstsökningar är frågor, så sökmotoroptimering av exakta söktermer som motsvarar dessa frågor blir fördelaktig när det gäller högst relevant trafik till webbplatsen. Målet är att vara användarvänlig och noggrann med denna sorts sökmotoroptimering, för att kunna leverera högkvalitativa sökresultat.

De flesta röstfrågor handlar om kontaktuppgifter, vägbeskrivningar och lokal information. Detta innebär inte att användarna nödvändigtvis klickar sig vidare till din webbplats. Här kan istället Google My Business vara av stor hjälp eftersom den presenterar uppgifter om ditt företag direkt på Google. Google visar då ditt företag med adress, öppettider, recensioner, mm.

SEO strategier för 2019: Vara ännu mer social (och använda live videor)

Vi har alla sett hur sociala medier kontinuerligt fått allt större inflytande över vår vardag under de senaste åren. De har samtidigt också hjälpt många webbplatser och varumärken förbättra sin online närvaro och drastiskt öka trafik.

Med miljontals aktiva användare sprids innehållet på sociala medier i en mycket snabb takt. En framgångsrik marknadsföringsstrategi drar nytta av den här publiken för att generera mer trafik, vinna referenser och öka försäljning. Här kan du läsa mer om exakt hur detta går till.

Dessutom kan flera sociala nätverk alldeles utmärkt kombineras med varandra varför många företag använder fler än ett socialt nätverk för att sprida sitt budskap och inflytande (multikanalsstrategi).

En av de hetaste trenderna inom sociala medier är live video. Tack vare förbättrade internethastigheter kan användare nu ta live videor var som helst och publicera dem i realtid.

Tillkomsten av live video på sociala medier har mottagits positivt av både användare, företag och varumärken tack vare enkelheten med vilken man kan interagera med tittarna.

 

SEO strategier för 2019 - Live videor
Med live videor kan man interagera med publiken direkt och kolla in deras reaktioner

 

Dessa live videor kan också sökmotoroptimeras vilket möjliggör att man kan dra nytta av alla deras unika fördelar samtidigt som SEO strategin blir mycket mer effektiv och personlig (tack vare “live” funktionen).

Live videor erbjuder dessutom naturligtvis möjligheten att interagera med publiken direkt: t ex svara på deras frågor, höra vad de tänker och kolla in deras reaktioner. Därför är det här definitivt en till digital marknadsföringsteknik som företag och varumärken kan och bör dra nytta av, särskilt under det kommande året.

Mycket hett ämne under 2018, sociala medier, kommer alltså även fortsättningsvis få ökat inflytande under 2019.

Vilka strategier är du mest intresserad av? Och vilka drar du fördel av under det kommande året?

SEO Supergirl

Beverly Werlung Nasta

Jag har en masterutbildning i management och marknadsföring på Bergamo universitet (Italien). Med ett stort intresse för marknadsföring, digital marknadsföring, PR via sociala medier och SEO, är jag alltid nyfiken att fördjupa mig i dessa ämnen och lära mig mer. På min fritid gillar jag att ta bilder och lyssna på musik.

SEO strategier och tendenser 2019 - SEO

SEO

Överlägset bästa SEO på marknaden! Unikt komplett & alltäckande sökmotoroptimering. Holistiskt tillvägagångssätt där vi jobbar med hela Google, inte bara Google Sök! Full on-page, on-site & off-page SEO med kontinuerligt länkbygge – via alla de effektivaste, etiska tekniker. Google Webbplats ingår!

SEO strategier och tendenser 2019 - sociala medier

Sociala Medier

Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Instagram och Pinterest, vi ser till att ditt företag får bästa möjliga, optimerade närvaro på alla sex, samt kan utöka med ytterligare sociala nätverk, kombinerade och skräddarsydda enligt ditt företags unika behov.

SEO strategier 2019 - Pro Google Videos

Pro Google Videos

Sälj mycket mer med hjälp av smarta, proffsiga, optimerade videos som effektfullt marknadsför ditt företag och erbjudande via de två för ditt företag i särklass viktigaste ställen: Google & YouTube!

image

Pro Google 360° Videos

Pro Google 360° Videos är det ultimata, nya formatet som gör det möjligt för ditt företag att inspirera & locka många fler kunder via Google & YouTube. Kunder kan nu titta runt i din video för att mycket bättre förstå & uppleva ditt erbjudande! Hjälp kunder bättre förstå hur det du erbjuder känns – och sälj mycket mer!

image

YouTube För Företag

YouTube är den 2: a största sökmotor i Sverige och populärare än alla TV-kanaler sammanlagda! Under en genomsnittlig månad tittar 8 av 10 användare i gruppåldrarna 18-49 på YouTube video (Google). Det är kritiskt viktigt för ditt företag att finnas med på och använda YouTube ordentligt! Du kan nå dina kunder där de är!

SEO strategier 2019 - YouTube Annonser

YouTube Annonser

Den största möjligheten inom marknadsföring just nu är YouTube Annonser. Med YouTube Annonser når du potentiella kunder när de tittar på eller söker efter videor på YouTube. Du betalar bara när de visar intresse. Se till att ditt företag syns där alla tittar!

SEO strategier för 2019 - Google Annonser

Google Annonser

Se till att kunderna hittar dig när de söker på Google efter det du erbjuder – betala bara när de klickar sig vidare till din webbplats eller ringer dig. Du betalar bara för resultat. Inga besök, ingen avgift. Var bara en Google-sökning bort!

SEO strategier för 2019 - Google My Business

Google My Business

Google My Business är en för ditt företag essentiellt viktig tjänst från Google. Tjänsten utgörs av en central plats där man kan presentera företaget via Google. Uppgifter man anger på denna centrala plats sprids sedan automatiskt till alla andra populära Google tjänster, inkl. Google Sök, Google Maps, m. fl, där 95 % av kunder söker.

Google Shopping

Med Google Shopping kan du placera ditt företags produktbilder, titlar och priser rätt framför ögonen på alla som söker på Google. Du kan visa hela ditt lager, direkt på Google – med produktbilder, namn, priser och länkar till din webbutik! Visa dina produkter på Google och se resultat!

SEO strategier 2019 - Paket

Köp paket & spara massor

Våra paket hjälper dig spara massor av pengar & samtidigt gör valet lättare. Du kan alltid börja försiktigt och sedan uppgradera från ett paket till ett annat!