SEO metataggar: den ultimata guiden

Vill du veta mer om SEO metataggar? Då har du kommit rätt!

Ultimata-guiden-till-SEO-metataggar-03

Varför använda sig av metataggar?

SEO metataggar som används på ett optimalt sätt

Bland de allra första sakerna att lära sig när det kommer till SEO är metataggar. Därför har vi skapat den ultimata guiden till SEO metataggar, vi hoppas att göra det lättare att förstå och använda sig av taggar på ett optimalt vis. 

 

När man utvärderar en webbplats brukar metataggar vara en av de första delarna att korrigera. Detta för att metataggar vanligen används på fel sätt och de är otroligt viktiga eftersom det bland annat kan vara det första någon ser innan man går in på hemsidan. Metataggarna kan verkligen vara ett av de bästa verktygen att använda när det kommer till SEO.

Viktigt för SEO

Många tänker på beskrivning och sökord när det kommer till metataggar men det finns så mycket mer till ämnet. Vi har delat upp guiden i metataggar som används mest, både bra, onödiga och mindre viktiga (från vår erfarenhet). Förhoppningsvis kommer det bli lättare att använda sig av metataggar och göra det på ett optimalt vis, efter den här guiden. 

 

Det är också värt att notera att metataggar fortfarande betyder mycket för SEO men att det krävs mer. De flesta som arbetar inom SEO kommer nog hålla med om det faktum att om du vill ranka högt i sökmotorerna behöver metataggar vara kopplade till högkvalitativt innehåll som fokuserar på att ge något till användaren.

 

Ett tips är att fokusera på de mest väsentliga metataggarna. Lägg inte till taggar som troligtvis inte behövs – det kommer bara ta upp plats i din kod. 

Ultimata-guiden-till-SEO-metataggar-02

Bra SEO metataggar

Följande lista är de mest väsentliga metataggar som borde användas på alla webbplatser ur ett SEO perspektiv.

 

  • Typ av meta innehåll

 

Den här taggen är nödvändig för att berätta vilken typ av innehåll som finns på webbplatsen och den bör vara med på varje sida. Om man lämnar den här taggen kan det påverka hur sidan återges i webbläsaren. Två alternativ kan du se nedan men din webbdesigner vet nog vad som är bäst för just din webbplats.

 

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=ISO-8859-1″>

 

  • Titel

 

Du borde alltid använda en unik titeltagg på varje sida som kommer att beskriva din webbplats. Titeltaggen innehåller information som är väldigt viktig för SEO. Ett tips är att aldrig överstiga 60 tecken för att Google eller andra sökmotorer inte ska kapa din valda titeltagg. 

 

  • Metabeskrivning

 

Taggen för metabeskrivning används för ett stort syfte: att beskriva sidan för användare när de bläddrar igenom resultaten hos sökmotorerna. Den här taggen är väldigt betydelsefull och kan avgöra om en användare klickar på ditt resultat. Ett tips är att hålla beskrivningen inom 160 tecken och skriv den för att fånga användarens uppmärksamhet. Sälj sidan och skapa ett intresse att klicka på resultatet.

Ultimata-guiden-till-SEO-metataggar-01

Mindre viktiga SEO metataggar

Beroende på vilken webbplats det handlar om kan dessa metataggar användas eller undvikas. Vanligtvis brukar de undvikas men det beror som sagt på vilken typ av webbplats som du arbetar med. 

 

  • Sociala metataggar 

 

Att använda sig av sociala metataggar är inte specifikt nödvändigt men ändå bra att använda när man vill dela innehållet vidare. Ett tips är att fokusera på Twitter, Facebook, Google Inlägg och Pinterest. Inkludera sociala metataggar i exempelvis nya blogginlägg för dessa sociala medier. För de som använder WordPress och Yoast plugin är det inte mycket arbete att lägga till titel och beskrivning.

 

  • Robots.txt 

 

Användning av robots metatagg är vanligtvis inte nödvändig. När man pratar om indexering och länkar – om det inte läggs till robots metatagg kommer den läsas som index, follow. Om du vill ändra en av dessa kommandon behöver du lägga till taggar. Därför, om du inte vill indexera men följa länkarna på sidan kan du lägga till taggen nedan med bara noindex, eftersom follow redan är underförstådd. Det är alltså bara viktigt att ändra om du inte vill följa normen.

 

<meta name=”robots” content=”noindex” />

 

  • Språk

 

Om webbplatsen ska flyttas internationellt kan du använda taggen för språk. Detta gör man för att förklara vilket som är huvudspråket på webbplatsen. 

Onödiga SEO metataggar

Ingenting dåligt kommer inte hända med din webbplats om du använder dig av dessa SEO metataggar men däremot tar de upp onödig plats och även tid. Om du är redo och villig kanske det är dags för lite vårstädning inom <head> området?

 

  • Författare 

 

Den här taggen används för att namnge författaren till sidan men den är inte nödvändig att ta med. 

 

  • Copyright

 

Det kan råda olika meningar om den här taggen är nödvändig. Tittar du dock på foten av en webbplats står det ofta “Copyright 20xx” i någon form så varför ha med det flera gånger? 

 

  • Generator

 

Taggen generator används för att notera vilket program som användes för att skapa webbplatsen. Precis som författare är den lite onödig. 

 

  • Resurstyp 

 

För att visa vilken typ av resurs som en sida har, exempelvis “dokument” anger man den här taggen. Du kan dock spara tid genom att skippa den eftersom DTD deklarationen gör detta åt dig. 

Ultimata-guiden-till-SEO-metataggar-05

Tips! Vi ordnar förstås alla metataggar när du beställer SEO! Med hjälp av följande tre tjänster kan du snabbt börja attrahera många fler kunder via Google, samt öka synligheten med hjälp av sociala medier. Varmt välkommen!

Det finns ett stort antal SEO metataggar där ute och vi vill gärna höra om du anser att några bör läggas till och nämnas. Skriv gärna en rad i kommentarerna med förslag eller frågor!

SEO Khaleesi

Danielle Öberg

Jag är skribent med stort intresse för SEO och det som ligger varmast om hjärtat är att resa. Förutom det finns stora intressen för digital marknadsföring, skapa hemsidor i Wordpress, copywriting och sociala medier som LinkedIn. Jag är alltid nyfiken att fördjupa mig och lära mig mer om dessa ämnen.

Andra inlägg av Danielle Öberg

SEO - 1

SEO

Överlägset bästa SEO på marknaden! Unikt komplett sökmotoroptimering. Holistiskt tillvägagångssätt där vi jobbar med hela Google, inte bara Google Sök! Full on-page, on-site & off-page SEO med kontinuerligt länkbygge – via alla de effektivaste, etiska tekniker. Gratis Google Webbplats ingår!

Google Annonser - 1

Google Annonser

Se till att kunderna hittar dig när de söker på Google efter det du erbjuder – betala bara när de klickar sig vidare till din webbplats eller ringer dig. Du betalar bara för resultat. Inga besök, ingen avgift. Var bara en Google-sökning bort!

Google Analytics - 1

Google Analytics

Google Analytics låter dig med stor exakthet veta vilken marknadsföringsinvestering fungerar bäst för ditt företag, så att du kan göra mer av det som fungerar och sluta spendera pengar på det som inte fungerar. Du kan sedan sälja mycket mer genom att fokusera alla resurser på det som fungerar istället.

Annonsera på YouTube - Sociala Medier - 1

Sociala Medier

Facebook, Twitter, Google Inlägg, Google+, LinkedIn, Instagram och Pinterest, vi ser till att ditt företag får bästa möjliga, optimerade närvaro på alla sju, samt kan utöka med ytterligare sociala nätverk, kombinerade och skräddarsydda enligt ditt företags unika behov.

Google Insikter - 1

Google Insikter

Google Insikter är Google Analytics, men anpassade för att enkelt kunna användas med ditt företags Google presentation – som är minst lika viktig som, om inte viktigare än, företagets webbplats. Se vad som fungerar bäst med din Google presentation, så du kan göra mer av det och få fler kunder!

Google Märkesidentitet - 1

Google Märkesidentitet

Företagets logga, färger, font, slogans & grafiska profil spelar alla enormt stor roll via Google! Google Märkesidentitet gör att kunderna mycket lättare känner igen dig och kommer ihåg ditt företag när det är som absolut viktigast: då kunder jämför ditt och andra företag via Google.

Google My Business - 1

Google My Business

Google My Business är en för ditt företag essentiellt viktig tjänst från Google. Tjänsten utgörs av en central plats där man kan presentera företaget via Google. Uppgifter man anger på denna centrala plats sprids sedan automatiskt till alla andra populära Google tjänster, inkl. Google Sök, Google Maps, m. fl, där 95 % av kunder söker.

Google Recensioner - 1

Google Recensioner

Det finns ingen plats som är viktigare för ditt företag att få positiva recensioner via än Google! Det är på Google som man mest jämför ditt företag med andra. Har du åtminstone några positiva recensioner här gör det stor skillnad för hur ditt företag uppfattas och resulterar snabbt i fler kunder!

Annonsera på YouTube - Paket - 1

Köp paket & spara massor

Våra paket hjälper dig spara massor av pengar & samtidigt gör valet lättare. Du kan alltid börja försiktigt och sedan uppgradera från ett paket till ett annat!

Annonsera på YouTube - Så jobbar vi - 1

Så jobbar vi

Se vad vi gör efter att vi fått din order! Vi listar här hela processen, steg för steg, kronologiskt och lättöverblickbart.